PRAKSIS PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN DI KALANGAN GEN Z

Mulina Br. Tarigan

Abstract


This study aims to explain the praxis of community Christian Religious Education among Gen Z GEPKIN in Langkat district. The church will always be within the scope of a society, while society will be built by the church. Human selfishness today can occur due to a lack of teaching in the family, school, and church. It is very important for a Christian Religious Education teacher (hereinafter abbreviated as PAK) or a servant of God to have a heart and concern about this, how to respond and make important breakthroughs in the midst of ministry in an increasingly modern era. The research method used is quantitative, with a survey data collection approach, the sample is taken from the adolescent population in GEPKIN Langkat Regency, with a questionnaire as the main data collector. At the end of the research, it was concluded that the praxis of Christian Religious Education among the community among Gen Z GEPKIN in Langkat district is in the medium category of 74%.

Full Text:

Pdf

References


Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Revisi V. Jakarta: Rineka Cipta, 2012.

Azwar, Saifuddin. Reliabilitas Dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2013.

Boehlke, Robert R. Sejarah Perkembangan Pikiran Dan Praktik Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2009.

Boiliu, F. M. “Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Dalam Keluarga Di Era Digital.” Te Deum: Jurnal Teologi Dan Pengembangan Pelayanan 10, no. 1 (2020): 107–119.

Colson, Howard P., and Raymond M. Ridgon. Kurikulum Pendidikan Kristen Di Gereja Lokal. Malang: Gandum Mas, 2019.

Darmawan, I. P. A, and E. Objantoro. “Signifikansi Ineransi Alkitab Bagi Pendidikan Kristen.” Sola Scriptura: Jurnal Teologi 1, no. 1 (2020): 36–52.

Emiyati, Ayang, John Mardin, and Ricard. “Peran Gereja Dalam Mengajarkan Perdamaian Di Tengah Masyarakat Majemuk.” Didache: Journal of Christian Education 4, no. 2 (2023): 149–65.

Gultom, Joni Manumpak Parulian. “MISI GEREJA DALAM PENGEMBANGAN PRAKTEKPENGINJILAN PRIBADIDAN PEMURIDANGENERASI Z.” Manna Raflesia 9, no. 1 (2022): 358–77.

———. “STRATEGI PENGEMBANGAN KARUNIA MELAYANI DAN MEMIMPIN DALAM GEREJA LOKAL PADA GENERASI Z DI ERA DIGITAL.” Vox Dei: Jurnal Teologi Dan Pastoral 3, no. 2 (2022): 224–43.

Haan, E. B., and Y. A. Arifianto. “Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Tinjauan Alkitabiah Upaya Teladan Guru Masa Kini.” Shalom: Jurnal Teologi Kristen 2, no. 1 (2022): 15–26.

Hadi, Sutrisno. Statistik: Jilid 2. Yogyakarta: Fakultas Psikologi Universitas Gajah Mada, 2017.

Hartono, Handreas. “Membentuk Karakter Kristen Pada Anak Keluarga Kristen.” KURIOS (Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen) 2, no. 1 (2014): 62–69.

Haryani, Titik. “Pentingnya Pengembangan Potensi Remaja Di Gereja Sebagai Generasi Penerus Gereja Dan Bangsa.” TEOKRISTI: Jurnal Teologi Kontekstual Dan Pelayanan Kristiani 2, no. 2 (2022): 104–21.

Hendrawan, Y., P. Tri Angin, and A. Yeniretnowati. “PENDIDIKAN KELUARGA KRISTEN: REGENERASI PEMIMPIN MELALUI PEMURIDAN DAN IMPLIKASINYA.” In Jurnal Teologi Amreta 4, no. 2 (2021).

Kristianto, Paulus Lilik. Prinsip & Praktik Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: Andi Offset, 2018.

Kristyowati, Yuli. “Generasi Z Dan Strategi Melayaninya.” Ambassadors: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani 2, no. 1 (2021): 23–34.

Nawawi, Hadari. Metode Penelitian Bidang Studi Sosial. Yogyakarta: Gajah Mada University Press, 2005.

Nugroho, Fibry Jati. “GEREJA DAN KEMISKINAN: DISKURSUS PERAN GEREJA DI TENGAH KEMISKINAN.” Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat 3, no. 1 (2019): 100–112.

Panjaitan, Tutur Parade Tua. “Tanggung Jawab Umat Tuhan Dalam Peningkatan Kesejahteraan Masyarakat: Kajian Biblika Perjanjian Lama.” HAGGADAH: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen 1, no. 1 (2020): 55–64.

Pramono, Y. W., S. Saptorini, and J. L. P. Purba. “Implementasi Pemuridan Kristen Dalam Keluarga Di Era Disrupsi.” TELEIOS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen 1, no. 2 (2021): 144–154.

Prawiromaruto, Imanuel Herman, and Kalis Stevanus. “Pendidikan Karakter Kristen Melalui Pengutamaan Formasi Rohani.” DUNAMIS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani 7, no. 2 (2023): 543–56.

Prayitno, Dwi. Paham Analisa Statistik Data Dengan SPSS. Jakarta: Media Kom, 2010.

Priadana, H. M. Sidik, and Denok Sunarhi. METODE PENELITIAN KUANTITATIF. Tangerang: Pascal Books, 2021.

Sarwono, Jonathan. Strategi Melakukan Riset: Kuantitatif, Kualitatif, Gabungan. Yogyakarta: Penerbit ANDI, 2013.

Sasmoko. Metode Penelitian Pengukuran Dan Analisa Data. Tangerang: HITS, 2005.

Senduk, H.L. Pedoman Pelayanan Pendeta 2. Jakarta: Yayasan Bethel, 2008.

Sihombing, Warseto Freddy, and Seri Antonius. “Membangun Teologi Pendidikan Agama Kristen Di Gereja Lokal.” Jurnal Teruna Bhakti 5, no. 1 (2022): 126–235.

Situmorang, Ester Lina. “Pendidikan Agama Kristen Gereja Dan Keteladanan Orangtua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Sekolah Minggu.” OSFPREPRINTS 3, no. 1 (2020): 59–86.

Situmorang, Sari Asi. “URGENSI GEREJA SEBAGAI RUANG BERSAMA: SEBUAH UPAYA GEREJA BAGI GENERASI Z.” DIAKONIA 3, no. 3 (2023): 99–111.

Subagyo, Andreas B. Pengantar Riset Kuantitatif & Kualitatif. Bandung: Kalam Hidup, 2004.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitiatif Dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta, 2009.

———. Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Penerbit Alfabeta, 2010.

Sumanto. Metode Penelitian Sosial Dan Pendidikan: Aplikasi Kuantitatif Dan Statistik Dalam Penelitian. Yogyakarta: Andi Offset, 2014.

Tubagus, Steven. “Makna Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab.” BONAFIDE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen 2, no. 1 (2021): 25–45.




DOI: https://doi.org/10.57069/haggadah.v6i1.7165

Refbacks

  • There are currently no refbacks.