Landasan Guru dalam Menilai Siswa Berdasarkan Perspektif Kristen

Maria Clemantya Sheron, Wiyun Philipus Tangkin

Abstract


Assessment is an important aspect of education because it can determine the impact of learning on students. However, the teacher's understanding in assessing students has experienced a shift which has an impact on assessment practices that are not under predetermined standards, so that it does not enable students to grow holistically. Reviewing this assessment as a tool to see the growth of God's people clearly, leads the teacher to lead students to the restoration of the image of God who has the duty and responsibility to glorify God through the potential that God has given. Thus, the purpose of this paper is to describe the study of the teacher's foundation in assessing students based on a Christian perspective. This research method uses a literature review to examine and generate a rationale for (1) enabling students to respond as the image of God, and (2) making solutions and challenging students to grow and study harder as a basis for teachers to assess students. The conclusion is that Christian teachers can judge students based on the truth of God's Word in the Bible and the enabling work of the Holy Spirit. Christian teachers are advised to know the true truth and apply it as a basis of thought which is the foundation in their life including educational practice. Meanwhile, for further research, it is recommended to use the observation method so that it can be applied directly in schools.

 

Penilaian merupakan aspek yang penting dalam pendidikan karena dapat mengetahui dampak pembelajaran bagi siswa. Akan tetapi pemahaman guru dalam menilai siswa mengalami pergeseran yang berdampak pada praktik penilaian yang tidak sesuai dengan standar yang telah ditentukan, sehingga tidak memampukan siswa bertumbuh secara holistis. Meninjau akan hal tersebut penilaian  sebagai alat untuk melihat pertumbuhan umat Allah secara jelas, menuntun guru untuk membawa siswa pada pemulihan gambar Allah yang memiliki tugas dan tanggung jawab untuk memuliakan Tuhan melalui potensi yang telah Tuhan berikan. Dengan demikian tujuan dari makalah ini yaitu memaparkan kajian landasan guru dalam menilai siswa berdasarkan perspektif Kristen. Metode penelitian ini menggunakan kajian literatur untuk mengkaji dan menghasilkan dasar pemikiran: (1) memampukan siswa meresponi sebagai gambar Allah, serta (2) membuat penyelesaian dan menantang siswa untuk bertumbuh dan belajar lebih giat sebagai landasan guru menilai siswa. Kesimpulannya adalah guru Kristen dapat menilai siswa haruslah dilandaskan pada kebenaran Firman Tuhan dalam Alkitab dan karya Roh Kudus yang memampukan. Guru Kristen disarankan untuk mengetahui kebenaran yang sejati dan menerapkannya sebagai dasar pemikiran yang merupakan landasan dalam hidupnya termasuk praktik pendidikan. Sedangkan untuk penelitian selanjutnya disarankan untuk menggunakan metode observasi sehingga dapat diterapkan langsung di sekolah.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.57069/haggadah.v2i1.23

Refbacks

  • There are currently no refbacks.