Kontribusi Minat dan Bimbingan Spiritual terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa

Budiono Simbolon

Abstract


This study aims to determine how the contribution of student interest and spiritual guidance obtained by students to student achievement at the Sekolah Tinggi Teologi Misi William Carey Medan for the 2019/2020 Academic Year. Researchers use the Correlation method. Data analysis was carried out in several stages, including: (a) describing the data for each research data, (b) conducting the analysis requirements test, and (c) testing the hypothesis. Based on this research, it can be concluded that interest has a positive and significant effect on student achievement, which is indicated by the value of T arithmetic> T Table (1.601> 1.30023). Spiritual guidance also positively and significantly affects learning achievement as evidenced by the value of T count> T Table (2.912> 1.30023). In general, the research concludes that student achievement is influenced by Spiritual Interest and Guidance as evidenced by the value of Fhit > FTable (27,961> 3.19).

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana kontribusi minat mahasiwa dan bimbingan spiritual yang didapatkan oleh mahasiswa terhadap prestasi belajar mahasiswa-mahasiswi di Sekolah Tinggi Teologi Misi William Carey Medan Tahun Ajaran 2019/2020. Pene-liti menggunakan metode correlation. Analisis data dilakukan dalam beberapa tahap, meliputi: (a) mendeskripsikan data untuk setiap data penelitian, (b) melakukan uji persyaratan analisis, dan (c) menguji hipotesis. Berdasarkan penelitian ini dapat disimpulkan bahwa Minat berpengaruh secara positif dan signifikan terhadap prestasi belajar mahasiswa/i yang ditunjukkan nilai T hitung > T Tabel (1.601>1.30023).  Bimbingan Spiritual juga secara positif dan signifikan mempengaruhi prestasi belajar yang dibuktikan dengan nilai T hitung> T Tabel (2.912>1.30023). Secara umum penelitian menyimpulkan bahwa prestasi belajar mahasiswa dipengarui oleh Minat dan Bimbingan Spiritual yang dibuktikan dengan nilai F hit>F Tabel (27.961>3.19).


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.57069/haggadah.v2i1.20

Refbacks

  • There are currently no refbacks.