Pentingnya Penerapan Etika Teologis dalam Lembaga Pendidikan Teologi

Surya Kencana Meliala, Tutur Parade Tua Panjaitan

Abstract


This research aims to determine the importance of applying theological ethics in the world of theological education, based on the increasing numbers of theological colleges in Indonesia which are not accompanied by an increase in the quality offered. The large numbers of theological institutions in Indonesia is often considered to be of low quality, because in addition to the insufficient facilities they have, the human resources in them also lack competence as teachers. Writing scientific papers is done using descriptive qualitative methods. The author tries to explain briefly about theological ethics, followed by a brief description of the world of theological education in Indonesia, ending with an explanation of the importance of the application of theological ethics in the world of theological education. As a result, the authors found that the main task of theological institutions today is to improve the lifestyle of theological schools. In conclusion, theological colleges need to teach Christian ethics and demonstrate its practical application from within the institutions.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pentingnya penerapan etika teologis dalam dunia pendidikan teologi, dilatarbelakangi bertambah banyaknya jumlah sekolah tinggi teologi di Indonesia yang tidak diiringi dengan bertambah baiknya kualitas yang ditawarkan. Banyaknya jumlah institusi teologi di Indonesia sering dianggap kurang berkualitas, karena di samping fasilitas yang dipunya tidak memadai, Sumber Daya Manusia di dalamnya pun kurang memiliki kompetensi sebagai pengajar. Penulisan karya ilmiah ini dilakukan dengan menggunakan metode kualitatif deskriptif. Penulis mencoba memaparkan secara ringkas tentang etika teologis, dilanjutkan dengan uraian singkat tentang dunia pendidikan teologi di Indonesia diakhiri dengan penjelasan tentang pentingnya penerapan etika teologis dalam dunia pendidikan teologi. Hasilnya, penulis menemukan bahwa tugas utama institusi teologi sekarang ini adalah memperbaiki gaya hidup sekolah teologi. Sebagai kesimpulan, sekolah-sekolah tinggi teologi perlu mengajarkan etika Kristen dan menunjukkan penerapan praktisnya mulai dari dalam institusi.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.57069/haggadah.v2i1.18

Refbacks

  • There are currently no refbacks.