Refleksi Alkitab tentang Hukuman Kebiri bagi Pelaku Kejahatan Seksual

Arieas Chijaya, Simon Simon

Abstract


The implementation of castration punishment triggered by the government through go-vernment regulations in lieu of law (PERPU) number 1 in 2016 for perpetrators of sexual crimes does indeed cause polemic in the public. Castration is a medical action in the form of removal or cutting of the male testes so that the hormone testosterone produced in the testes is reduced. The method used in this article is a qualitative method with an exegetical approach and literaturestudy. The results of this study found an answer that castration against perpetrators of sexual crimes by cutting off the testes of sexual function organs is not appropriate according to the Scriptures. God forbids castration because it destroys the physical perfection that was perfectly created by Him. Prohibition from God to castrate humans when examined historically, this is conducted by people who do not know God properly. They did this to show their devotion to worshiping other Gods. Even if God accepts the repentance of a castrated person, it does not mean that God approves of these castration practices.

 

Penerapan hukuman kebiri yang dicetuskan oleh pemerintah melalui PERPU nomor 1 tahun 2016 bagi pelaku kejahatan seksual memang menimbulkan polemik di masyarakat umum. Hukuman kebiri atau yang disebut juga kastari adalah tindakan medik berupa pengangkatan atau pemotongan pada testis pria agar hormone testosteron yang diproduksi di testis berkurang. Metode yang peneliti gunakan dalam penulisan artikel ini adalah metode kualitatif dengan pendekatan eksegesis dan studi kepustakaan. Hasil dari penelitian ini didapatkan suatu jawaban, bahwa tindakan mengkebiri pelaku kejahatan seksual dengan cara memotong testis organ fungsi seksualnya tidaklah tepat menurut Alkitab. Allah melarang praktek pengkebirian karena merusak kesempurnaan fisik yang diciptakan-Nya secara sempurna. Larangan Tuhan untuk mengkebiri sesama manusia jika ditelisik historinya,ini dilakukan oleh orang-orang yang tidak mengenal Allah yang benar. Mereka melakukan ini untuk menunjukkan wujud baktinya menyembah ilah-ilah lain. Sekalipun Allah me-nerima pertobatan orang yang dikebiri, bukan berarti menunjukkan kesetujuan Allah pada praktik kebiri ini.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.57069/haggadah.v1i2.14

Refbacks

  • There are currently no refbacks.